søndag den 24. juli 2016

Ting jeg ikke forstår #2

Der er virkelig mange ting, jeg ikke forstår, men nogle gange er det som om, der er nogle ting jeg forstår endnu mindre end andre. Her er endnu en liste over nogle af de ting, jeg har spekuleret over. Måske kan I hjælpe mig med at forstå dem? :)
Det første indlæg kan læses her.


1. Kendte mennesker i vigtige roller
Altså, nu snakker jeg i serier, ikk? Vi er lige blevet færdige med at se Lie To Me (skodslutning, men ellers ret fed serie!) og det er nærmest muligt at regne ud, hvem der er the bad guy i hver eneste afsnit, fordi der står en kendt skuespiller blandt en masse 'uvigtige' statister. Hamrende irriterende!

2. Holly's vs Hollie Nolia
Det kan godt være, det bare er mig, men jeg forstår simpelthen ikke Mascha Vangs måde at håndtere den her sag på. Jeg siger ikke at Holly's gjorde det rette ved at sagsøge hende (eller rettere, hendes datters brand - lad os overhovedet ikke snakke om måden, hun promoverer sit barn på!), men at der bliver lavet direkte shitstorm ud af det, der muligvis skader et lille brand er virkelig for langt ude. Lær nu at håndtere modgang med andet end shitstorms! (Generel opfordring!)

3. At det går virkelig godt for Donald Trump
Jamen hvorfor...?

4. Når bøger deles i den danske oversættelse
Her er det især den danske oversættelse af Black Dagger Brotherhood bøgerne jeg tænker på. Det irriterer mig ualmindeligt meget at bøgerne deles i to - især når jeg faktisk mener det er unødvendigt, men det irriterer mig endnu mere når de får forskellige numre og titler i stedet for 'del 1' og 'del 2'. Det forvirrer helt vildt, det gør serien endnu længere (og mindsker chancen for nye læsere når serien pludselig virker uendelig lang) og det er underligt at bøgerne har samme farve, når alt andet adskiller dem.
Men jeg forstår oprigtigt ikke hvorfor de skal deles - udover et økonomisk perspektiv. Det er tydeligvis ikke et problem for de engelske læsere at tygge sig igennem bøgerne og ja, de er fysisk tungere når de er længere. Men vær sød at forklar mig, hvorfor bog 3 er større end bog 2? Meget større faktisk, som I kan se på billedet. Men sidetalsmæssigt er bog 3 kortere end bog 2, så det giver på ingen måde mening at den skal være tykkere. Ifølge Goodreads er bog 2 hele 628 sider lang, mens bog 3 kun er 615 sider. Så hvorfor den store forskel i tykkelse? Måske hvis der blev skåret ned på det, kunne bøgerne udgives som hele bøger igen.



5. Folk der ikke tjekker udgivelsesdato og kilder før de deler/poster ting på Facebook
SERIØST, lad nu være med at dele den samme artikel om muslimer der ikke vil have salmesang i skolen til jul eller advarsler mod et eller andet middel, der er blevet ændret og godkendt igen. Kildetjek, tak! På ALT du deler på!

6. Hvorfor NA bøger bliver solgt som stand alones
Altså nu er jeg igen nødt til hive Elle Kennedy ind i sådan et indlæg og det er altså ikke fordi, jeg ikke kan lide hendes bøger. Faktisk er jeg så vild med dem, at jeg har forudbestilt den næste! Men jeg forstår simpelthen ikke, at der altid står at en bog kan læses som en individuel bog (hos Saxo står der f.eks. at det er en 'serie af selvstændige erotiske romaner'), selvom det egentlig er nummer 3 i en NA serie. Hvis jeg læste den 3. bog i Elle Kennedys serie, ville jeg jo spoile mig selv eftersom det er den samme vennekreds det handler om. Hamrende irriterende og virkelig dumt!

3 kommentarer:

  1. Nr 3!!! I know, det fattes virkelig ikke!

    SvarSlet
    Svar
    1. HAHA præcis samme tanke her!

      (Og fint indlæg derudover :D )

      Slet
    2. Det er jo som om hele USA er gået komplet fra forstanden! (og tak :D)

      Slet